Konkurrensrätt

Utifrån konkurrenslagens bestämmelser fokuserar vi på konkurrensbegränsande avtal, såväl horisontella (karteller m m) som vertikala (prissättning och ensamrätter vid återförsäljaravtal m m). Även missbruk av dominerande ställning berörs. 

 

Övningsuppgifter

1. Ge några exempel på samarbete som omfattas av förbudet mot priskarteller och annat prissamarbete!

Svarsvägledning: Riggade anbud, uppdelning på marknaden.

2. Vilket anbud skall antagas enligt Upphandlingslagen? Föreligger fri prövningsrätt?

Svarsvägledning: Se bl a UpphL 16:1. Ej fri prövningsrätt.

3. Är anbudskarteller tillåtna i något sammanhang?

Svarsvägledning: Sk konsortier, se närmare Bernitz, Konkurrensrätt.

4. Vad avses med horisontellt respektive vertikalt prissamarbete?

Svarsvägledning: Horisontellt är mellan (konkurrerande) företag (t ex olika bensinbolag); vertikalt är leverantör-grossist-detaljist.

5. Kan en leverantör bestämma vilka priser en återförsäljare respektive en agent skall ta ut av kunderna? Kan han ge rekommendationer?

Svarsvägledning: Agenten är bara en mellanman som säljer för sin huvudmans räkning. Återförsäljare däremot omfattas av det sk bruttoprisförbudet.

6. En leverantör hävdar att han ”ingår avtal med vem han vill, man kan inte tvingas att ingå avtal”. Kan han således vägra att ingå avtal med en viss återförsäljare?

Svarsvägledning: Jfr leveransvägran, prisdiskriminering.

7. Kan ett antal leverantörer komma överens om att dela upp marknaden, och s a s ta varsitt geografiskt område?

Svarsvägledning: Marknadsdelningskarteller är förbjudna.

8. Kan en leverantör dela upp marknaden på så sätt att han ger återförsäljare ensamrätt inom varsitt geografiskt område? Vad händer om en kund (intressent) kontaktar en återförsäljare inom ett annat område?

Svarsvägledning: Godtaget. Återförsäljaren får ej förbjudas sälja till kunden ifråga.

9. Ett standardformulär för ensamåterförsäljaravtal innehåller bl a följande villkor.
§10 Konkurrensförbud
Ensamåterförsäljaren förbinder sig inte, utan leverantörens skriftliga samtycke, direkt
eller indirekt tillverka eller distribuera varor som konkurrerar med Produkten inom
Området. Detta gäller dock inte andra tidigare gjorda åtaganden som
Ensamåterförsäljaren skriftligen upplyst Leverantören om innan detta avtal träffats.
§ 11 Förbud att söka kunder m m utanför Området
Ensamåterförsäljaren förbinder sig att inte, utan Leverantörens skriftliga samtycke,
utanför Området söka kunder till Produkten och att inte där upprätta filial eller hålla
lager för distribution av Produkten.
Är dessa villkor förenliga med den svenska lagstiftningen?

Svarsvägledning: Detta torde vara i sin ordning. Man kan s a s förbjuda aktiv men inte passiv försäljning.
 

Senast sparad: 2021-03-24